Rabu, Mei 27, 2009

MANUSIA HIDUP DIDALAM KEADAAN TERBANGAK-BANGAK...


Segala didepan ku...membisikkan kesesatan. Semua orang sudah sesat. Hanya segelintir yang dapat keluar daripada kesesatan...

Kita sebetulnya mencari ‘pemahaman diri’. Kita fikir kita kenal diri sendiri, tetapi sebenarnya tidak kenal. Hidup dalam keadaan ‘terbangak-bangak’. Terus bermimpi sampai mati. Akhirnya bila baru nak tersedar namun segalanya sudah terlambat. Hidup didunia kita rasa bagai sesaat cuma. Tidak mengenal siapakah kita.
Bermacam-macam stail orang mencari ‘pemahaman diri’. Orang Amerika mencari ‘pemahaman diri mereka melalui music, filem, fast-food, seks haram, dadah sintetik dan pokok-pokok Christmas yang dihiasi stoking merah sambil menunggu salju turun sambil ternanti-nanti kedatangan santa claus sambil mengederai kereta kayu yang dipacu oleh 7 ekor rusa magis yang cantek jelita.
Apakah malay young X generation, mencari pemahaman diri dengan wang kertas yang hilang akibat dibelinya audio cd kugiran local seperti butterfingers dan hujan? Tidak...tidak...aku tidak menunding jari jemari ku ini terhadap loque dan emmet. Sesungguhnya mereka mencari rezeki yang halal. Dan hujan juga telah turun. Apakah menajdi kepuasan hakiki bila menjadi Raingerz??? (komuniti kipas susah mati band Hujan).
Apakah sekadar itu kawan?
Sesetengah spesies amat menyukai music klasikal buatan komposer Rusia yang hidup merana kerana cinta yang tidak kesampaian yakni Tchaikovsky. Kawanku Merlock contoh terhandal. Aku jua sesekali harus begitu. Melayan alunan klasikal bila sudah kebisuan ekstrem dan muntah hijau akibat terlalu melayan music grunge genre bunuh diri.
Tapi apakah sebetulnya konsep ‘Pemahaman Diri’? Yang diredhai Allah. Yang diredhai Muhammad bin Abdullah saw.
Pssstt...(jangan bising-bising) ada seorang gadis bertudung sekadar “berpesen-pesen”, mencari pemahaman diri menerusi Shopping-Shopping Kompleks Suria KLCC & Mid Valley. Kasut tumit tinggi dan Tas tangan lebih membuatnya teruja sambil sang suami menarik wajah buah kedondong kegemaran perempuan bunting anak sulong yang terlalu mengidam...
Aku? Aku jua begitu sayang... Sesekali sekala aku akan meracau-racau di Sungei Wang; tapi ingat! bukan disitu aku mencari ‘pemahaman diri’. Aku cari kanta lekap untuk dslr ku...atau mungkin di Low yatt plaza mencari makna abadi huruf-huruf yang berbunyi Teknologi Informasi...


*terbangak-bangak adalah cetusan idea sahabat semimpi ku...Enche Khairudin. Perkataan 'terbangak-bangak tiada didalam Kamus Dewan, usah dicari. terbangak-bangak boleh juga disamakan seperti = tercengang-cengang seperti satu haram tak tahu apa... al-maklumlah baru tersedar dari mimpi yang panjang...maka terkejut besarlah jadinya.

Tiada ulasan: