Isnin, September 01, 2008

Tazkirah di Ramadhan pertama...


Bismillahirahmanir raheeem.

Alhamdulillah bulan Ramadhan kembali menjelma menunjukkan wajah yang indah gemilang. Bermulalah puasa... bertarawikh lah kita ya! Kita harus bersyukur kehadrat Allah swt. Kerana masih mampu menikmati keindahan bulan Al-Mubarak.

Inilah masanya bagi kita untuk membersihkan dosa-dosa yang kita lakukan sepanjang tahun ini wahai sahabat. Ingatan ini bukanlah untuk kalian sahaja, malah yang lebih penting ini adalah ingatan untuk diriku sendiri. Allah swt Tuhan Yang Maha Pengasih telah memberikan peluang kepada umat Muhammad saw. untuk kembali kepangkal jalan.

Bulan ini adalah satu peluang besar kepada diriku dan kalian untuk menginsafi diri.Perbanyakkan zikrullah dan solat. Sekali lagi ingatan ini untuk diriku ini sendiri berserta kalian wahai sahabat. Semoga kita diampuni oleh Allah swt.

Disamping kita menikmati juadah enak dan lazat ketika ifthor, jangan sesekali kita meninggalkan Solat Maghrib. Berpuasa haruslah diserta dengan amalan solat, jika tidak sia-sia lah pahala puasa kita. Sekali lagi ingatan ini juga buat diriku ini dan kepada kalian semua. Harapan ku agar kita perbanyakkan bersabar dan menerima segalanya dengan redha.

Hormatilah bulan Ramadhan wahai manusia! Jangan kalian anggap ini seperti bulan-bulan biasa. Sesungguhnya inilah bulan dimana Wahyu Agung diturunkan kepada Nabi Muhammad saw. Dan inilah juga bulan dimana terdapat satu malam dimana lebih baik daripada 1000 bulan yakni dipanggil Malam Laitul Qadar. Ingatan ini buat diri ku sendiri dan juga kamu wahai sahabat.

Semoga Ramadhan Al-Mubarak ini memberikan sesuatu perasaan yang indah kepada kita semua...Insha’allah.

Allahuakbar!

Allahuakbar!

Allahuakbar!

Sesungguhnya itu adalah ucapan yang Maha Agung...
Selamat berpuasa dengan penuh tawadhu’ sambil berjuang melawan nafsu syahwat habis-habisan.

Wasalam.
Moderator Indie.
*Ramadhan pertama 2008.

Tiada ulasan: