Ahad, Ogos 23, 2009

HADIS TENTANG MASIH BERJUNUB KETIKA MASUK SUBUH KETIKA BULAN RAMADHAN...

1079.
Dari Aisyah ra. katanya ada seorang laki-laki datang minta fatwa kepada Nabi saw., sedangkan 'Aisyah mendengarkannya dibelakang pintu. Tanyanya, "Ya Rasulullah! Waktu solat telah tiba, sedangkan aku dalam keadaan junub. Bolehkah aku meneruskan puasa ku?" Jawab Rasulullah saw., "Aku pun pernah mendapatkan waktu solat Subuh dalam keadaan junub, lalu aku terus saja puasa." Kata orang itu, "Anda tidak sama dengan kami. Anda telah mengampuni dosa anda yang lama dan yang baru." Sabda Rasulullah saw.,"Demi Allah! Sesungguhnya aku berharap, semoga akulah orang yang paling takut kepada Allah, dan lebih tahu daripada kamu sekelian tentang bagaimana caranya taqwa."

(Hadis Sohih Muslim terjemahan Ma'mur Daud, Jilid 2, Hal. 245)

Tiada ulasan: