Selasa, April 22, 2014

WARGA ASING BESAR KEPALA DI MALAYSIA : SALAH SIAPA?

1. Kebanjiran warga asing di Malaysia semakin kronik dan membimbangkan. Kalau di era 80a  kita hanya menyaksikan kemasukkan PATI daripada rakyat Indonesia, namun mutakhir ini kita melihat kemunculan pelbagai warga asing yang terdiri dari Nepal, Mynmar, Bangladesh malah Afrika yang masuk ke negara kita bertopengkan pas pelajar untuk tujuan tertentu.  

2. Ironinya ahli-ahli politik kita lebih banyak bertelagah sesama sendiri berebutkan kuasa daripada mempunyai perasaan serta keinginan membasmi masalah ini hingga ke akar umbi. Di peringkat bawahan rakyat marhain terpaksa saban hari bergelut dengan kerenah Warga Asing, baik yang masuk ke negara ini secara haram mahupun datang secara 'Halal' tetapi dengan niat melakukan kerja haram. Peristiwa beberapa bulan lalu amat mengejutkan rakyat Malaysia diseluruh negara apabila seorang kakitangan Bank ditembak tanpa belas dalam kes rompakan nekad oleh Warga Asing yang berkerja sebagai Pengawal Keselamatan.  

3. Kita tertanya-tanya mengapakah negara ini mudah dibolosi oleh pendatang luar secara haram. Apakah gejala rasuah telah menular dikalangan pihak berwajib? Warga Mynmar, Nepal, Pakistan, India dan Bangladesh kini berselerak diseluruh negara. Situasi ini mengakibatkan ketidakselesaan kepada orang tempatan sendiri, yang kadangkala mencetuskan kebimbangan dan ketakutan akan keselamatan ahli keluarga semasa berada diluar rumah.  

4. Kemudahan Awam seperti Hospital dan Klinik Kerajaan turut dikenakan oleh mereka dengan bayaran yang sama seperti yang dikenakan terhadap rakyat kita sendiri, sedangkan cukai dipungut daripada rakyat Malaysia sebenarnya bertujuan mengutamakan kebajikkan rakyat kita sendiri. Jika sesiapa yang kerap menggunakan pengangkutan awam seperti LRT dan Bas akan berhadapan situasi berhimpit-himpit, dan di kebanyakkan masa rakyat kita terpaksa berdiri (ini termasuklah warga emas dan wanita mengandung) sedangkan mereka begitu selesa duduk dan bersenda-gurau sesama mereka tanpa mempunyai sensitiviti menghormati adab dan budaya sivik di kalangan rakyat Malaysia.  

5. Rakyat Malaysia bukanlah begitu kejam mahupun tanpa belas ingin menindas Warga Asing yang masuk ke negara kita ini, akan tetapi oleh kerana dek terlalu ramainya yang masuk ke sini seolah-olah tanpa kawalan ketat mengakibatkan kebanyakkan dari mereka menjadi terlalu Besar Kepala dan kerap kali membahayakan keselamatan rakyat kita sendiri. Bahkan mereka dengan begitu berani bertindak mewujudkan perkampungan sendiri. Jangan sampai nanti Telunjuk Menjolok Mata barulah kita terhegeh-hegeh mahu bertindak. Ditakutki pada saat itu segalanya sudah menjadi sangat terlambat. Satu kejadian di Kondominium di Puchong, memperlihatkan bagaimaa tempat itu dikuasai oleh Warga Afrika yang menjadikannya sebagai lubuk pengedaran dadah. Sampaikan pemilik Kondominium itu sendiri tidak selesa menetap di situ lagi, tetapi apabila mahu menjual harganya telah jatuh dan tiada sesiapa yang berminat mahu membeli. Sekarang anda telah melihat kesan buruk dari sudut ekonomi untuk jangkamasa panjang.  

6. Ini belum disebutkan lagi bagaimana sikap pengotor yang terdapat dikalangan mereka yang membuang sampah sesuka hati dengan selamba. Malah secara tidak langsung turut menyebarkan  virus yang dibawa daripada negara asal mereka kepada rakyat tempatan. Apakah ini yang kita mahukan terjadi didalam negara kita? Rakyat hidup ketakutan di dalam negara sendiri. Adalah mustahil pihak berkuasa tidak mengetahui apa yang terjadi diperingkat bawahan, atau barangkali rasuah telah berada ditahap kritikal. Dimanakah Menteri dan apakah cukup dengan tindakan yang telah di ambil sebelum ini atau sekadar melepaskan batuk di tangga, telah bersungguh-sungguhkah kita menyelesaikan masalah-masalah yang di hadapi rakyat ini. Di mana kebajikkan untuk rakyat jelata yang dilaungkan selama ini. Konsep 1Malaysia jangan sampai bertukar menjadi 1Banglasia! Jangan salahkan Perdana Menteri,  beliau tidak bersalah akan tetapi Menteri yang diberikan amanahlah yang sepatutnya bertanggungjawab.  

7. *Mengikut sebuah laporan; sejumlah 1,303, 126 orang pendatang tanpa izin (PATI) dilaporkan masih berada di negara ini sehingga bulan Ogos tahun lalu berdasarkan kepada statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri.  
Perkara itu dibacakan oleh Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abdul Mutalib kepada Dewan Rakyat dalam sesi soalan lisan hari ini.   “Mengikut statistik pada Kementerian Dalam Negeri sehingga Ogos 2012, terdapat 1,303,126 orang. Kadar pengangguran di Malaysia yang dilaporkan pada tahun 2012 adalah sebanyak 3.0 peratus.  
Tambah Timbalan Menteri, sebanyak 1,529, 944 pas lawatan kerja sementara telah dikeluarkan pada jangka masa yang sama tahun lalu.   Beliau menjawab pertanyaan lisan kedua hari ini daripada Ahli Parlimen Kepong, Dr. Tan Seng Giaw.  


*(Sumber : http://news.abnxcess.com/bm/2013/07/1-3-juta-pati-direkodkan-masih-di-malaysia/)

Tiada ulasan: