Sabtu, September 15, 2007

buku apa mau baca

saya masih mencari-cari buku apa yang perlu untuk saya baca sempena bulan puasa ini. masih tercari-cari. saya mahu baca buku melayu dan inggeris. walaupun pembacaan saya dalam bahasa inggeris tersekat-sekat. saya masuk masuk terus kedalam isi. korek sebanyak mungkin rahsia. itu yang paling penting. mahu mencari yang segar bugar harap bila ditulis bukan yang tegar! bila membaca dalam bahasa inggeris memang mencabar sedikit urat sebrum otak saya. penat tapi seronok! bagi mereka yang tahap pembacaan bahasa inggerisnya bagus itu sudah bagus. oleh itu teruskan membaca. membaca untuk mencari yang bagus-bagus, hindarkan yang tidak bagus. rasanya saya ingin kembali membaca karya stephen king, everything's eventual. mungkin ya, mungkin tidak. saya pernah membaca buku inggeris yang bertajuk everything is illuminated...saya sendiri terlupa siapa pengarangnya yang handal itu. tetapi rasa jonathan safran foer...atau zoer. betulkan saya jika tersilap. memang teruja dan mengelamun lebih daripada biasa saya ketika itu. saya seolah-olah separuh daripada dunia sang penulis. alangkah elok jikalau diriku ini dapat mengetuk bait-bait ayat seperti itu di keyboard laptop ini. buku melayu saya mahu baca kisah-kisah cinta dan juga agama. buku bertajuk tuhan manusia karya faisal tehrani belum dibuka plastik pembalutnya walau telah seminggu dibeli. bila mahu baca agaknya. atau mungkin saya mahu baca kembali karya ahadiat akashah, atau mungkin juga penulis yang saya suka ramlee awang mursyid. nantilah saya pikir-pikirkan...

Tiada ulasan: