Selasa, September 11, 2007

Monyet dijalanraya

paling banyak terlibat dengan lumba haram dan dadah adalah orang melayu. melayu islam! islam yang hanya pada nama, solat kemana zikir kemana. bila media massa tempatan memberi satu anugerah kata nama khas buat mereka, Mat Rempit; makin menjadi-jadi mereka riak dijalan raya. Ada pula pihak-pihak tertentu kononnya hendak merapatkan diri mereka dengan mat rempit kononnya "rempit pun tapi bertanggungjawab..." Bukankah terang-terang itu satu idea bangang lagi membangangkan...

Sepatutnya penguatkuasa undang-undang kena bertegas. Jangan manjakan monyet-monyet dijalanraya bermaharajalela. Kadang-kadang bila digeselnya kereta orang lain, terjatuh selepas itu datang pula kuncu-kuncu mereka dijalan raya membelasah si pemandu kereta yang memang nyata tidak bersalah. Padahal salah mereka. Selepas 50tahun merdeka, anak-anak muda melayu mencapai kejayaan menjadi monyet dijalanraya dan penagih dadah.

Bukan pula saya mahu menyalahkan sesiapa. Cuma menunjukkan bukti, tanpa agama...hanyutlah bangsa.

maaflah kalau tulisan kali ini keras...tetapi diatas dasar tanggungjawab sosial, yang mungkar harus dicegah. kalau kita sendiri tidak mahu menegur, siapa lagi?

Tiada ulasan: