Selasa, September 18, 2007

buku tasawuf

kecintaan saya terhadap buku-buku tasawuf memang sejak lama dulu. buku tasawuf banyak merungkai misteri. alam malakut yang penuh keajaiban. tasawuf patut datang bersama tauhid dan syariat. jangan saling tinggal meninggal. kalau satu tersasar buruk padahnya. jadilah manusia sesat lagi menyesatkan. tasawuf itu ilmunya sangat mendalam. kalau dalam perigi buta, rasanya dalam lagi perginya ilmu ma'arifat. tasawuf itu ilmu akhlak. ilmu betul membetul buat penunjuk jalan yang betul. jika syariat berjalan tanpa tasawuf...maka berjalanlah pemiliknya dengan segala rasa ego mendabik dada. kepala besar batu ada duduk! ilmu hati ini mempunyai faedah yang sangat besar. membersihkan kotoran hati yang telah lama bermukim. hati yang kotor datanglah penyakit. sombong, takabbur, riak, ujub...benci dan marah. tasawuf berkait rapat dengan zikrullah. roh yang kurang dihidangkan zikrullah lama kelamaan akan sakit. penawarnya ingat kepada Allah swt. Ilmu tasawuf datang dengan pakej sempurana. datang beradab untuk bai'ah kalimah "tiada tuhan melainkan Allah swt.

bila saya membaca kitab-kitab Tasawuf, saya cuba membaca dengan perasaan ingin tahu dan hati tebuka. jangan tutup! kalau tutup rasanya tidak dapat apa...

2 ulasan:

AbGJaS berkata...

Salam Mr.Moderator,
Boleh kiranya tuan terangkan makna 'tasawuf' menurut bahasa orang kebanyakan. Saya kurang arif akan maksudnya.

Saya pernah mendengar, ilmu falsafah juga sgt mendalam. Kalau salah tunjuk, sesat lagi menyesatkan jadinya.

the indie story berkata...

saudara abgjas yang dihormati...jawapannya saya siarkan di blog yang satu lagi.

sekadar berkongsi dgn teman-teman dan para pengunjung blog lain...