Selasa, September 11, 2007

mati sesat

perjalanan menempuhi hidup memerlukan ketabahan laksana Abu Bakar ra. Tabah menghadapi dugaan hidup. Dalam kita mabuk dunia, peluru-peluru Iblis Laknatullah bersimpang siur. Disebabkan itu islam menentang perasaan berputus asa. Jangan sesekali kita berputus asa dengan rahmat Allah swt. Hari-hari kita peroleh pilihan. Mahu buat jahat atau mahu terus berada dalam kebaikkan. Mahu solat atau mahu terus lalai. Pilihan ditangan manusia, jangan salahkan tuhan. Tuhan tidak salah. Allah swt. tuhan yang Maha Adil. manusia yang tidak adil kepada diri sendiri. termasuklah saya!

Dibarat ramai yang mati sebab bunuh diri. Rock Star seperti kurt cobain ada wang bertimbun, dicampur populariti, ada anak, ada isteri...terkenal seantero dunia; diakihir hayatnya letupkan kepala dengan selaras pumpgun. Berdentum! kepala kurt berkecai. Mahu kita jadi seperti itu? nau'zubillah min zalik. Itu semua mati sesat. tidak mahu saya mati keji begitu. dibarat agama dibuang dalam tong sampah kerana itu ramai yang sampai makan sampah. Terbaru pelakon Weeding Crusher dan Shanghai Noon, Owen Wilson cuba kerat urat nadi sebab putus cinta dengan kate hudson. Satu bentuk kebodohan alaf baru terunggul!

Janganlah mati sesat. mati menyerah ibarat pengecut yang kalah. Matilah laksana seorang pejuang seperti Sayyidina Hamzah...paling kurang pun matilah berjuang seperti William Wallace, freedom fighter di Scotland. mati bermaruah. kalau tewas pun sekurang-kurangnya mati melawan kezaliman. matilah dengan berjuang kejalan Allah swt, dan bukan pula mati disebabkan merempit dimalam minggu bersama gadis bukan muhrim tengah ligat bersidai dibelakang. tak kena..takpe....tapi kalau dah terkena...masa itu dengar lagu Nirvana pun sudah tidak berapa 'feel'...

na'uzubillah sekali lagi.

2 ulasan:

unclejul berkata...

William Wallace tak tahan tu, FREEEEEEDOM!!!! - Mu tu Kelate

the indie story berkata...

Assalamualaikum,

Woo! Welkam 2 my otai frenzzz,

masuk jugak lu kat blog gua..

u r welkam my old timer grunge freenzzz.

William Wallace, siapa yang tak layan Braveheart.hmm...movie ni memang cool giler!