Khamis, Julai 17, 2008

Surat kepada John Melawi...

Ini adalah catatan yang baru saya kirim kepada seorang kenalan blog yang bernama John Melawi.Respon pantas kepada apa yang disiarkan didalam blognya. Turut diulang tayang kembali disini. Sekadar tatapan latihan berfikir. Ini dia:

Assalamualaikum.

Adikku John Melawi yang dikasihi,

Tertipu atau tidak, abang ingin beritahu mu ini:

1) Allah swt. itu Maha Pengampun, Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang. Rahmat NYa mengatasi Kemarahan Nya. titik.


2) Islam itu tertegak dengan kepercayaan yang kuat "TUHAN ITU ESA (satu)." Dan apa yg dibawa oleh seorang manusia bernama Muhammad bin Abdullah (Al-Qur'an) semuanya adalah BENAR. Tiada yg tidak benar melainkan benar. Mati itu benar. Kubur itu benar. Hari Pembalasan juga benar. titik.


3) Kita ini manusia. Banyak sekali kelemahan. Hari -hari berbuat silap. Tapi itu bukan bermakna kita bebas berbuat seperti BINATANG semahunya. Maka buatlah kebaikkan walau sedikit. Kebaikan menggunakan akal adalah perbezaan kita dengan binatang. Manusia tidak boleh bebas semua. Jadi kesimpulannya BEBAS MUTLAK ADALAH HAK BINATANG. Jadi manusia itu tertegak dengan MORAL YANG TINGGI. Itu kata ahli falsafah Yunani Kuno bernama Yang Mulia SOCRATES & PLATO. titik.


Yang terakhir tidak bernombor. Nasihat abang, kamu akan MENGENAL TUHAN JIKA KAMU BENAR-BENAR INGIN MENCARI. Nasihat Ku carilah dengan Akal, Tauhid, & Buku-Buku Berat yang SAH. Abg juga dalam proses mencari KEBENARAN TUHAN.

Hisaplah rokok jika kamu tidak mampu berhenti. (Jika mampu bermakna kamu lebih berjaya daripada diriku)

Tapi jangan sesekali ABAIKAN SOLAT. Solat itu logik pemikiran.

Ini kata-kata terakhir ku:

"ISLAM ITU LOGIK. LOGIK ITULAH KEBENARAN"

(tapi harus diri mu ingat; ia bukanlah pula logik berdasarkan pemahaman mu sendiri-sendiri. Harus dirujuk dengan akal dan kepada tafsiran ulama IMAM BESAR 4 MAZHAB).

Jangan ikut Wahhabi.

Wassalam.

Yang Mencari Jalan Pulang,
Abang Moderator Indie.

2 ulasan:

AbGJaS berkata...

Hi Moderator,
Siapa John melawi tu? Huraian yg mantap tentang tauhid. Mudah2an penjelasan tuan dpt membuka pintu hati beliau -amin.

John Melawi. berkata...

bang moderator,

entri sudah lama tappi baru skrg perasan.

maaf.

terima kasih atas ingatannya.