Isnin, Mei 05, 2008

Generasi Muda tidak tahu jasa besar Tengku Razaleigh?

Ku Li dan Che Det ibarat 'air dicincang tak akan putus'
Foto Ihsan MY KU LI blog


Pihak Moderator mendapat sebuah komentar yang agak panjang lebar daripada seorang pembahas tentang sejarah dan jasa Yang Mulia Tengku Razaleigh Hamzah...dan ini katanya:


shahbandarmalakat berkata...


Assalamualaikum.


Saya ada tulis dalam blog saya "tengku razaliegh tokoh yang di lupai?".http://siraltalmustaqim.blogspot.com/2008_03_01_archive.htmldi antaranya:


Saya percaya rata rata kalau kita tanya anak anak muda sekarang ini mereka tidak mengenali KULI apatah lagi untuk mengetahui jasa jasa Tengku.Malah saya percaya di kalangan exco pemuda UMNO sendiri mungkin ada yang kenal dan mungkin ada yang agak samar samar kalau kita tanya mereka…


Munkin semua tahu bangunan PWTC dimana Ibu Pejabat UMNO terletak..dan semua tahu PWTC itu hak milik UMNO. Tapi berapa orang yang tahu bagai mana Bangunan PWTC di dirikan dan di atas tanah siapa Bangunan itu di dirikan?Pernah kah mereka di beritahu bagaimana UMNO bolih berdiri di atas kaki sendiri dari segi kewangan di Zaman Tun Abd Razak (sebelum tu UMNO banyak bergantung pada belas ehsan pihak lain) dan siapa yang menubuhkan Fleet group syarikat milik ahli UMNO ? Siapa yang mengeluarkan modal dan berapa banyak modal tersebut untuk mulakan perniagaan ?(Fleet group begitu kokoh pada satu masa dulu dan dari situ sumber kewangan UMNO di perolihi )(Fleet group hancur selepas bertukar tangan ,Nak tahu kesah Fleet Group bacalah buku yang di karang oleh Puan Marina Yusuf satu masa dulu..)


Tahu ke anak anak muda ini siapa kah pengasas dan CEO pertama PETRONAS?Tahukah mereka siapa yang menubuhkan PNB dan Amanah Saham National dan atas idea siapa?Siapa yang bertungkus lumus membentuk Pernas dan Pernas Edar dan rangkaian bisnes nya? (Pernas Edar yang membantu perniaga dan kontraktor bumiputra, sekarang dah hancur dah..)Siapa yang terlibat melulus dan menubuhkan Bank Simpanan National (mulanya hanya simpanan di Pejabat Pos)?Saya percaya anak anak muda dan mungkin juga exco pemuda tak tahu perkara ini .


Kalau ada exco pemuda tak mengetahuinya dan ingin mengetahui nya saya cadangkan mereka pergi ke pejabat Tengku di Langgak Golf bertanya khabar jumpalah dengan fikiran terbuka..tiada salah dan tak ada apa nak di takutkan .Telipon setiausaha Beliau untuk temujanji. Inshaallah dapat jumpaSudah lama saya mengadu pada rakan rakan bahawa budaya politik yang ujud di Negara kita ni ialah jenis tak mahu nama tokoh tertentu di kenang rakyat akan jasa jasanya.Macam ada tangan yang bermain wayang kulit supaya rakyat mula lupa dan tidak tercatit dalam sejarah akhirnya.


Terang terang bila PNB menyambut ulang tahun (tak salah 20 tahun) penubuhannya. .Iklan iklan nya, rencana khas serta ulasan ulasan dalam media cetak tidak langsung menyebut nama Tengku sebagai orang yang terlibat dalam penubuhannya (Hairan nama lain lain tokok ada ).Apa tujuan mereka?


Rasanya banyak tak tahu bahawa Tengku pernah menjadi Ketua Bank Bumi dan Chairman Bank Pembangunan Dunia ( Pemilihan di buat melalui undi dan Beliau menang dalam undian tersebut).Mungkin anak muda kini tak tahu Tengku pernah memegang Menteri Kewangan di mana waktu itu ringgit Malaysia sama kuat dengan Singapore..?


Memang lah bila di ajukan kepada Tengku pasal orang mula lupa akan jasanya, beliau tak ambil kesah atas ini .Kerana beliau iklas dan semuanya dilakukan atas nama bangsa dan ugama!Saya amat yakin pada KuLi dan masih percaya khidmatnya akan diperlukan juga ahkirnya nanti..


2008 Mei 4 23:31

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya suka baca dan singah di sini sebab saya rasa emosi kita sama. sama-sama meminati ku li.

terima kasih dengan maklumat tentang jasa ku li.

ya, sebagai generasi muda banyak yang saya tak tahu tentang jasa dan sumbangan ku li kepada negara.

keep working moderator