Selasa, Mei 13, 2008

ANWAR IBRAHIM buat magis stail DAVID BLAINE!


Perhatikan renungan tajam mata mereka. Dua watak yang mempunyai karier yang berbeza namun mempunyai satu renungan yang sama tajam. David Blaine ahli magis lagak ngeri ' stok hilang akal' bertaraf dunia. Sementara Anwar Ibrahim ahli politik 'stok kental' juga bertaraf global sedang melakukan renungan makrifat. Apakata ketemukan mereka disatu pentas yang sama...kita lihat magis siapa lebih handal dan unggul! David Blaine yang terkenal dengan hati kering akan buat silap mata tahap konspirasi hilang akal peringkat tertinggi, sementelahan Anwar Ibrahim pula akan berkata "Lawan tetap Lawan..."


Datuk Seri Anwar Ibrahim masih bermain silap mata ala-ala David Blaine. Ia berhubung jumlah dan tarikh sebenar ahli parlimen BN yang akan bermain 'lompat sikatak lompat.

Anwar masih sabar menunggu untuk buat 'suprise party'.

Dilaporkan berkata' "Masa itu bergantung kepada keadaan (sokongan) Umno yang semakin sedikit. Sekarang mereka mulai panik dan memainkan sentimen perkauman, isu kelangsungan masa depan Melayu. Jadi kami rasa biar mereka sambung perdebatan itu. Kita akan mempertimbangkan pilihan kita.

"Perubahan besar begini tidak harus dilakukan secara tergesa-gesa. Kita harus beri ruang kepada pimpinan (Pakatan) untuk meneliti semua aspek.
"Dan baiknya ialah apabila kita berikan tempoh, ia dibahaskan di seluruh negara. Jadi dia tidak menimbulkan hal yang agak tegang," katanya di sidang media di pejabatnya di Petaling Jaya petang tadi.

Bila puas didesak oleh pemberita, maka beliau dengan lagak manja dan bersahaja berkata, "Saya sudah jelaskan, biar Umno dan BN buat spekulasi masing- masing. Kita ambil langkah mengikut peruntukan undang-undang dan prosedur dan kita akan umumkan pada waktu yang tepat.

"Bila sampai waktu, saya bagi notis," katanya, sambil ketawa kecil dan disambut ketawa beberapa wartawan.
Berikan tepukan gemuruh! tepuk...tepuk...bravo Pak Sheikh.
Anwar berkata biarkan ahli-ahli parlimen BN yang akan berpaling tadah itu 'tepuk dada tanya selera' bila nak join the club."Ada pilihan pada mereka untuk mengumumkan pada masa yang sesuai. Mereka bebas untuk mengumumkan bila masa yang sesuai. Tugas saya sebagai memimpin tiga parti hanya mengumumkannya mengikut jadual," katanya.

Bagaimana pula langkah silatnya untuk masuk gelanggang pilihanraya kembali? Anwar berkata beliau mempunyai pilihan sama ada untuk bertanding sebelum atau selepas pembentukan kerajaan baru."Kita mempertimbangkannya kedua-duanya (pilihan). Berlawan dalam pilihanraya dan membentuk kerajaan," katanya.

Apakah hasrat Pak Sheikh bertentangan dengan 'Spiritual leader' PAS, Tok Guru Nik Aziz? Anwar bijak berhujah dengan memberitahu, "Yang dimaksudkan dengan tidak bermoral (oleh Nik Aziz) itu apabila ada kaedah membeli orang," katanya.

"Kita tahu proses pilihanraya banyak penipuan. Pilihanraya yang dilaksanakan pada 8 Mac itu penuh dengan penipuan termasuk pembatalan dakwat. Kerusi yang wajib dimenangi, dikalahkan dengan cara tipu-helah," tambahnya.

Brother Anwar siang-siang lagi sudah buat benteng kukuh dengan mengulang kenyataannya bahasa acara trek lompat galah yang akan dianjurkannya nanti tidak akan langsung melibatkan kertas putih yang bertanda 'RM' tetapi kesediaan wakil BN melompat adalah mengikut agenda parti-parti pembangkang.

"Banyak ahli dan kawan kita daripada BN, termasuk juga mereka di Sabah dan Sarawak sedar bahawa berlaku penipuan pada pilihanraya lalu. Tiada harapan untuk perubahan atau reformasi yang bermakna dalam pemerintahan sekarang atau bawah kerajaan pimpinan Umno," katanya.

Beliau terus ditanya bertalu-talu tentang kemungkinan BN akan mengambil 'langkah terakhir' untuk membubarkan kembali parlimen bagi mengelakkan sukaneka acara 'lompat sikatak lompat' terus diadakan. Anwar tidak menolak kemungkinan itu.

Beliau berkata jika pilihanraya umum yang baru diadakan, beliau berharap ia tidak dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang sedia ada.

"Saya yakin ia (BN) akan menyaksikan kekalahan cukup parah," katanya.
Rakyat jelata bumi beruah tak sabar-sabar menunggu berita gumbira dari negeri bawah bayu. Sama-sama kita lihat siapa yang parah dan siapa yang marah. Baca lain...

5 ulasan:

Mak Su berkata...

wow, kita tunggu ler.

rastom berkata...

Standby, camera, action!

Noushy Syah berkata...

..the unfinished business...??

Noushy Syah berkata...

The way I look at Msian political system is more towards power craziness on certain individuals..

NVM, hope you are fine and be happy.

Letting the time pass me by berkata...

Letih la gua tunggu... Bila lagi? Parlimen pun dah bersidang...