Pakar Psikiatri Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Mohamad Hussain Habil
Pakar Psikiatri Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Mohamad Hussain Habil
SHAH ALAM –  Seorang pakar psikiatri tidak menolak kemungkinan lelaki yang ditembak mati ketika mengamuk di Putrajaya kelmarin mempunyai pengikut yang lain selain wanita yang bersama dengannya dalam serangan itu.

Pakar Psikiatri Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Mohamad Hussain Habil berkata, berdasarkan laporan media, lelaki itu, Khalil Afandi Abdul Hamid, 47, baru sahaja mengenali wanita berkenaan, Muhdalina Ahmad, 28, menerusi Internet.

"Tapi kita dapat melihat bagaimana Muhdalina boleh mengikutinya terlibat dengan kejadian itu. Ini menunjukkan Khalil mampu mempengaruhi orang lain. Kerana itu, tidak mustahil dia mempunyai pengikut yang lain juga, bukan Muhdalina seorang saja," katanya.

Menurut Mohd Hussain, entri Khalil dalam blog jayanegara1234.blogspot.com dipercayai ada kaitan dengan tindakannya kelmarin.

Ditanya sama ada perlakuan lelaki itu wajar untuk dikaitkan dengan masalah mental, beliau berkata, perkara itu perlu dirujuk kepada rekod.

"Kita perlu tengok rekod sama ada dia pernah dikaitkan dengan masalah mental ataupun tidak. Jika tidak, ada kemungkinan mereka boleh dikaitkan dengan ajaran songsang, terutama apabila timbul dakwaan lelaki itu turut mengaku kononnya dia Imam Mahadi," katanya.

Menurut Mohd Hussain, meskipun kejadian amuk secara umum boleh dilibatkan dengan masalah mental namun apabila ia seolah-olah dirancang termasuk gambaran yang diperlihatkan menerusi blog dan juga tindakan membawa pedang samurai ke tempat kejadian, punca tindakan itu masih perlu diperhalusi.

"Ini kerana pesakit mental biasanya tidak merancang tindakan mereka, dan jika ia melibatkan serangan atau tindakan yang agresif, sasaran mereka adalah orang yang dekat terutama ahli keluarga," katanya.

Menurutnya, individu yang mempunyai pemikiran taksub terhadap sesuatu perkara juga boleh bertindak nekad dan ganas.

"Apa yang saya boleh katakan,  perlakuan ganas dan agresif seumpama itu boleh terjadi disebabkan pelbagai faktor, antaranya pengaruh agama yang ekstrem (songsang), pengaruh politik  atau latar belakang sosiobudaya,” katanya.

Ditanya bagaimana Muhdalina, seorang yang terpelajar serta mempunyai keluarga boleh dipengaruhi oleh Khalil untuk bertindak ganas, Presiden Persatuan Psikiatri Negara-negara Asean itu berkata, latar belakang pendidikan bukan bermakna seseorang itu boleh
menguasai segenap aspek kehidupan dengan sempurna.

"Dalam keadaan dunia komunikasi tanpa sempadan sekarang, pengaruh sesuatu budaya atau kehidupan itu lebih berisiko," katanya.