Rabu, April 23, 2008

Hilangnya pejuang intelektual Melayu... (Tribute to Allahyarham Rustam A. Sani)

('Bercanda dengan Mahathir' adalah sebuah buku politik semasa tulisan Pak Rustam yang agak popular. Kupasan politik dan kritikan secara ilmiah. Keberanian intelektualisme...)


Penulis dan Aktivis Politik Malaysia yang terkenal telah pun kembali ke sisi Allah disekitar jam 2.30 hingga 3 pagi tadi.Beliau menghembuskan nafas terakhir di rumahnya dalam daerah Gombak. Katanya diserang sakit jantung. Meninggalkan isterinya Rohani, 2 orang anaknya iaitu Azrani dan Ariani serta cucu perempuannya, Arissa. Beliau berusia 63 tahun. Seorang pensyarah bersara, pengarang, penulis bebas dan blogger. Blog beliau yang agak terkenal adalah SUARA RAKYAT (Vox Populi) & Suara Ku, yang sering memberikan pandangan dari sudut intelek tentang isu-isu semasa, khasnya berkenaan politik Malaysia.

Bapa beliau, Ahmad Boestamam adalah seorang aktivis politik rakyat yang terkenal dan salah seorang pejuang politik yang terlibat secara langsung didalam menuntut kemerdekaan dari penjajahan kolonial British. Pernah ditangkap, dizalimi dan dipenjarakan oleh British dan musuh-musuh politiknya. Pengasas kepada penubuhan Parti Rakyat Malaya selepas dibebaskan dari tahanan pada tahun 1955. Slogan beliau yang telah mencetuskan kontraversi adalah "MERDEKA DENGAN DARAH" semasa berjuang bersama-sama Dr.Burhanuddin Al Helmi didalam Angkatan Pemuda Insaf (API).

Jasad Allahyarham Pak Rustam Sani akan dikebumikan di kawasan Tanah Perkuburan Islam Taman Ibukota, Gombak selepas solat Zuhur.
Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan disisi orang-orang yang beriman.

Al-Fatehah.

Perginya seorang aktivis reformasi...

*Untuk tahu lebih lanjut tentang Rustam A. Sani, tekan sini.

Tiada ulasan: