Jumaat, April 11, 2008

'The Criteria' - Akhbar Alternatif...

(Akhbar Alternatif yang perlukan dokongan dari semua Rakyat Malaysia. Terutamanya dari Komuniti Islam sendiri yang prihatin; cintakan keadilan, fakta kebenaran dan isu-isu semasa masyarakat islam didalam negeri dan luar negara. Suratkhabar ini mengambil sikap 'tidak berpihak' kepada mana-mana parti politik, cuma sekadar memberi laporan berdasarkan fakta dan ulasan berpaksikan etika journalisme. Masih baru dan di peringkat permulaan, jadi jika terdapat sedikit sebanyak kesilapan dan kesalahan yang memang tidak disengajakan; harap maaf ya! Setakat ini masih berlegar dipasaran Lembah Kelang. Mula-mula dulu terbit sebulan sekali, selepas itu menjadi 2 minggu sekali. Kini sedang target untuk diterbitkan sebagai akhbar harian. Insha'allah... Juga dijual di gerai Saba Islamic Media, sempena Pesta Buku Antarabangsa, KL 2008. Previous Issues dijual hanya RM1, sementara Latest Issue RM1.50. Isu Pilihanraya sudah Sold Out! Jika berminat melanggan, sila datang berkunjung ke sini. tQ)

Saba terbit akhbar alternatif untuk umat Islam
Salmiyah Harun
Fri Apr 11, 08 6:49:11 am MYT

KUALA LUMPUR, 11 April (Hrkh) - Saba Islamic Media melangkah setapak lagi dengan menerbitkan sebuah akhbar 'The Criteria' yang memberi imput alternatif kepada umat Islam baik di Malaysia mahupun luar negara.

'The Criteria' yang sepenuhnya berbahasa Inggeris mula diterbitkan pertama kali pada akhir November 2007 dengan skala sebulan sekali.

Menurut Pengarah Urusan Saba Islamic Media, Sabariah Abdullah ketika melancarkan 'The Criteria' semalam, penerbitan akhbar itu sebagai platform kepada umat Islam memberi artikel semasa dalam dan luar negara.

Beliau juga akan menjadikan 'The Criteria' salah satu akhbar yang mempunyai mesej Islami yang tepat dan padat dengan fakta-fakta yang boleh dipercayai.

"Kita siarkan berita bukan yang ditokok-tambah tetapi maklumat benar apatah lagi cerita-cerita yang sensitif yang boleh dibaca oleh orang Islam dan bukan Islam," katanya.

Saba turut melancarkan 'The Criteria online' yang menyediakan berita setiap hari di lama web www.criteria.com.my.

"Berita dan artikel 'The Criteria' tepat dan padat, tidak rugi kita melanggan akhbar ini,"katanya yang berharap akhbar itu akan menjadi akhbar mingguan.

Akhbar berkenaan turut mendapat kerjasama erat dengan Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (Yadim).

The Criteria mempunyai 20 halaman yang mengandungi lapan kandungan utama antaranya personaliti, teknologi, pelancongan, rencana, kesihatan dan sukan.

Dalam pada itu, seorang pembaca Saadiyah Akashah yang ditemui selepas pelancaran itu berkata, kemunculan akhbar seperti 'The Criteria' amat dialu-alukan.

Beliau berpendapat, akhbar itu perlu mencari sedikit kelainan dari segi pemberitaan yang lebih terperinci terutama mempelbagaikan pihak yang memberi pandangan.

" Kalau boleh jangan mengikut rentak akhbar arus perdana sebaliknya menyerlahkan fokus utama yang lebih mendalam,"katanya. - mks.


3 ulasan:

Mak Su berkata...

nmpk menarik

Tanpa Nama berkata...

New Cabinet:



Prime Minister - Anwar

Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

Culture Minister - Farish Noor

Defence Minister -

Education Minister - Nga Kor Ming

Environment Minister - Teresa Kok

Finance Minister - Tony Pua

Foreign Minister - Ramasamy

Health Minister - Tan Seng Giaw

Home Minister - Chong Eng

Information Minister - Jeff Ooi

Law Minister - Teng Chang Khim

Manpower Minister -

Sports Minister - Kula

Technology Minister -

Trade Minister - Khalid

Transport Minister - Liew Chin Tong

(Penang Chief Minister - Lim Guan Eng)

Noushy Syah berkata...

Another new tabloid...more genuine hopefully:)