Isnin, April 28, 2008

Bila Ku Li dan Anwar duduk dalam satu 'flight'.

(Sampaikah Roket, Pak Sheikh ke bulan? Bulan September bukan jauh lagi...)

Hasrat Pakatan Rakyat untuk mengambil alih pentadbiran negara lagi beberapa bulan nanti bukanlah mustahil dan boleh menjadi realiliti. Itulah kenyataan dari Yang Mulia Tengku Razaleigh Hamzah.

Para penganalisa politik semua dapat merasakan bahawa kenyataan Anwar Ibrahim itu bukan sekadar propaganda perang saraf murahan. Senang cerita, Anwar Ibrahim tidak berminat untuk mengarah filem 'komedi slapstik' murahan ala-ala pengarah komedi legenda Z.Lokman. Beliau sedang menuju ke Festival Filem Cannes 2008 bagi meraih anugerah Palme d'Or.

Ini bukan kerja 'lawak bodo'. Kebanyakkan penganalisis politik lokal sudah merasa tak berapa sedap badan semenjak tiga empat hari ini. Macam ada sesuatu besar akan berlaku. Apakah Malaysia akan dilanda Ombak Gergasi sebelum September nanti. Berapa besar ombak tersebut? Bertahankah Tingkat 4 bila dirempuh ombak selaju 500 batu sejam, selaju jet penumpang.

Siapakah akan tercampak dilambung ombak tanpa belas ini?Di lautan dalam, ombak tersebar dan merunduk, dengan jarak beratus batu...

Ku Li melihat kebanyakkan ahli parlimen Sabah yang terpilih adalah orang kuat Anwar dulu dan sudah tentu mereka masih berhubung rapat dengan Anwar. Anggota parlimen Gua Musang itu juga yakin bahawa Anwar begitu serius dengan hasratnya. Ku Li sendiri bertanya secara 'face to face' kepada Anwar, bila mereka kebetulan berada didalam satu kapal terbang.

Tengku Razaleigh berpendapat, jangan UMNO fikir mudah boleh terus berkuasa. Satu tindakan tegas harus diambil untuk atasi masalah ini. Hanya dengan 30 kerusi parlimen menyeberang sungai, akan habis terlungkuplah kerajaan ini. Pandangan bernas Ku Li jangan diambil mudah. Kena belajar betul-betul cara nak guna 'scientific politic caculator'. Anwar pula memang jenis 'expert' nak guna kakulator hak jenis ini. Baru Pak Lah dan Najib nak acah-acah belajar tekan kakulator, Anwar siang-siang dah 'ready' dengan jawapan. Tepat dan padat!

Kepada soalan lain, Ku Li beritahu bahawa beliau AKAN TETAP BERTANDING JAWATAN PRESIDEN UMNO sekalipun pada bulan Disember nanti, jawatan itu telah beralih arah. Ya lah, mana tahu Najib dah tak sabar-sabar nak menginap Mahligai Putrajaya...
Kerabat DiRaja Kelantan itu juga berkata, bahawa kalau diberi mandat beliau akan masuk gelanggang. Dan jangan sesekali lupa...hasrat Ku Li telah disambut dengan syahwat yang besar oleh kebanyakkan bahagian UMNO.

Jeng..jenngg...jeenngg! Sinematografi pun berjalan...mengikut takdir ketentuan -NYA...

Tiada ulasan: