Selasa, April 29, 2008

Bila ANWAR sudah masuk...Dia sesekali TIDAK AKAN KELUAR!



“Sekarang saya sudah masuk…saya tak akan keluar,”itulah kata-kata yang terpacul daripada mulut 'Prime Minister in waiting...', Datuk Seri Anwar Ibrahim aka. Pak Sheikh kepada para wartawan semasa muncul dimajlis perasmian penggal pertama Parlimen ke-12 oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin Selasa.

Ini kenyataan berani seorang pejuang. Baca penuh...

Dikatakan terdapat sedikit salah faham, bila Wan Azizah mendakwa tidak menerima kad jemputan macam ahli parlimen lain yang membolehkan pasangan mereka menghadiri majlis itu.

Anwar dikatakan sempat juga menyapa Pak Lah sejenak serta sebilangan Bapak Menteri yang lain. Kita tidak tahulah bagaimana agaknya air muka sebilangan dari mereka yang selama ini telah "membelasah' bekas Timbalan Ketua mereka dulu. Pucat lesikah wajah mereka, seolah-olah ternampak Pocong atau Pontianak Harum Sundal Malam kah? Apakah reaksi spontan Pak Lah bila melihat Pak Sheikh masuk bagai Panglima Terbilang? Goyangkah Pak Lah? Toreh tak berdarahkah wajah Nazri Aziz?

Atau mungkin sebilangan daripada mereka ini jatuh cinta kembali akibat terpesona dengan karisma yang Anwar tonjolkan dengan stail yang bersahaja. Dikatakan Pengasas Reformasi Malaysia ini masuk ke galeri awam Dewan Rakyat untuk menyaksikan perjalanan perasmian kali ini dengan gaya penuh keyakinan 'Alfred Dunhill of London'.

Gaya. Mutu. Lambang Keunggulan.

Kena pula Anwar Ibrahim datang lengkap dengan 'Suit' Hitam Gelap. Bersongkok nasionalis... Bertambah-tambahlah elegan. Lalu bertambah-tambahlah keyakinan mereka bahawa ini budak Nuar Berahim bakal sewa bilik di Mahligai Putrajaya sebelum bulan September ini. Maka banyak pula yang akan hilang itu kontrak kerajaan.

Tercengang-cenganglah dua tiga orang melihat keberanian Anwar melangkahkan kaki ke Dewan Rakyat tanpa takut, teragak-agak dan segan silu.

Anwar Ibrahim kali ini bukan Anwar yang berwajah penat pada 20 September 1998 di Perhimpunan Raksasa Reformasi bertempat di Dataran Merdeka. Bukan! Ini bukan Anwar yang lebam biji matanya. Bukan Anwar yang telah diaibkan setaraf binatang dan disepak terajang sesuka hati. Bukan Anwar yang tengkuknya berbalut 'Neck-Bandage' dileher selepas kena penangan karate-do bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor.

Oh Ya! Lagi satu, sudah tentu ini bukan Anwar Ibrahim, individu yang digambarkan oleh Media Penyebar Fitnah sebagai orang yang suka 'balun ikut belakang', mangsa-mangsa seperti Azizan, Dr. Munawar dan Sukma Darmawan.

Kali ini tiada lagi tilam yang diusung. Kali ini 6 Negeri yang diusung. Payback Time!

Ini Anwar Ibrahim tahun 2008. Ini Anwar Ibrahim selepas keputusan pilihanraya ke-12. Yang masuk kali ini Anwar Ibrahim seorang pejuang semenjak era pemimpin pelajar lagi. Ini Anwar Ibrahim 'de facto leader' bagi gabungan parti-parti dalam Pakatan Rakyat. Ini Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal Perdana Menteri Malaysia!

Mungkin. Takdir ketentuan Allah swt siapa yang boleh menghalang?
Wala haw lawa laa Quu wata ila billaaah...

Tiada ulasan: