Selasa, April 22, 2008

Najib kata dia bukan penakut!

(Tun Dr. Mahatir tidak lagi menaruh harapan kepada Dato' Seri Najib.
Malah menyifatkan beliau seorang yang penakut.)


Najib tolak dakwaan Tun Mahathir, bahawa kononnya beliau lemah gemalai, pengecut dan tidak layak jadi PM seterusnya.

Dengan penuh semangat kental ia menafikan dengan berkata, "Ia bukan masalah `Mr Yes Man atau tak berani atau takut sebab saya berpegang kepada prinsip bahawa cara yang terbaik ialah penyerahan kuasa secara tersusun, cara yang terhormat. Itu yang akan memberi makna dan menentukan kepentingan parti tidak terjejas,"
Sambil bertukar karakter dari TPM menjadi ahli kaji sejarah yang tersohor beliau mengatakan penyerahan kuasa ketiga-tiga bekas PM sebelum Che Det berjalan dengan cara baik.

Untuk membuktikan dia memang bukan jenis ahli politik penakut beliau terus menambah, "(Allahyarham) Tun Hussein Onn serah pada Tun Dr Mahathir pun dengan cara yang baik. Sudah ada tradisi, cara yang baik yang diamalkan dalam parti.

"Pada hemat saya itulah cara yang terbaik dan kaedah yang baik untuk kita melakukan perubahan kepada kepemimpinan negara seperti dinyatakan oleh Perdana Menteri dan presiden parti," katanya dengan penuh keberanian dan semangat jitu. Tepuk tangan. Tepuk tangan beramai-ramai, diatas keberaniannya. Bravo...bravo...heh!

Katanya lagi berbalahan sesama sendiri akan membentuk dua atau tiga puak dalam parti."Kita tidak mampu melihat keadaan ini berlaku dalam parti dan boleh menyebabkan masalah yang besar kepada kerajaan dan negara," katanya. Sambil menyangkal dakwaan UMNO kini sedang retak menanti belah.
Sepatutnya Najib Tun Razak yang naik mendadak dalam hieraki kepimpinan UMNO; disebabkan jasa-jasa arwah bapanya tak payah cakap banyak dan panjang lebar.Cukuplah dengan mengatakan, " Tidak. Saya bukan penakut. Saya berani. Dalam UMNO sayalah yang paling pemberani!"

Maka dengan sendirinya ahli-ahli UMNO akan faham. Tapi kita memang tidak salahkan Najib. Rasanya beliau mengamalkan kaedah politik "biar lambat, asalkan selamat'. Sudah tentu beliau tidak mahu kejadian aib yang berlaku kepada Anwar akan turut menimpa dirinya pula. Beliau berhati-hati sebenarnya. Lagi satu tapak sahaja mahu masuk itu bilik rahsia dalam Mahligai Putrajaya. Jadi beliau betul-betul kena imbang badan dan nafsu politik yang besar supaya tidak tergelincir atas wayar halus yang merintangi dua (Mahathir & Pak Lah) bangunan tinggi.

Kalau jatuh, nahas lah jawabnya. Dalam politik macam-macam boleh terjadi. Kawan jadi musuh. Musuh boleh jadi pengikut. Tengok Anwar apa jadi padanya. Pilihanraya tahun 1995, dalam satu kempen rapat politik terbesar di Pulau Pinang dia pernah bantai DAP sampai patah kaki. Hari ini Lim Guan Eng jadi dia punya tongkat sakti. Sama-sama daftar duduk satu 'bunker'.

Apapun kita menanti dengan sabar bermulanya era pemerintahan Najib Tun Razak. Itu pun kalau beliau sempat jadi PM. Kalau tiba-tiba Ku Li cantas? Lagi haru biru.

Jangan lupa, Ku Li sekarang sedang berlatih gempur dan tempur guna Kapak Hikmat. Najib ada ke perisai emas nak bertahan? Sebelum gigit jari, baik buat benteng segera. Takut-takut tak sempat nak tunggu bulan Disember nanti.

1 ulasan:

Noushy Syah berkata...

...used to be the best premier of all.I still think his point of view quite relevant!! Do you?:)