Jumaat, April 25, 2008

Hillary Clinton dapat nyawa baru!


Laporan dari PHILADELPHIA menyebut bahawa Hillary Clinton terselamat dari penyingkiran dalam persaingan untuk menjadi calon Presiden wakil Parti Demokrat. Barrack Obama telah dapat ditewaskan di Pennsylvania. Mencerahkan kembali harapannya untuk menjadi Presiden wanita pertama.

Ini bermakna persaingan sengit diantara Barrack dan Hillary akan berterusan sekurang-kurangnya 2 minggu lagi. Secara tidak langsung menolak tuntutan supaya Hillary memberi laluan mudah kepada Obama, untuk menentang calon Republikan, John McCain.

Obama masih terus mendahului.Cuma 9 negeri sahaja lagi akan membuat pengundian, dan isteri Bill Clinton ini mungkin berpeluang mengurangkan jurang dengan Obama. Konvensyen Kebangsaan Demokrat akan membuat keputusan siapa yang layak menjadi mewakili parti sebagai calon Presiden pada Ogos ini.

Namun begitu, ujian kritikal sedang menanti Hillary dalam masa dua minggu lagi di Indiana dan Carolina Utara. Pembuangan undi akan berlaku pada hari yang sama. Obama jelas menjadi calon pilihan dinegeri selatan. Mungkin kerana berkulit hitam.

Barrack Obama menang dikebanyakan dinegeri-negeri selatan. Penduduk kulit hitam nyata menjadi peratus yang besar didalam memberi undi kepada Demokrat.

Puan Clinton memberi jaminan, 'ombak mula beralih'. Sebaliknya Obama menerima kekalahannya di Pennsylvania, tanpa membuang masa terus beralih kepada Indiana. Lebih 7 ribu manusia menyambut Senator Illinois itu di Stadium Roberts, sambil mereka melaungkan ,"Ya, kita boleh!"
Hillary menang disitu dengan nisbah selesa, memperoleh 55 peratus undian berbanding 45 peratus bagi Obama dengan 99 peratus undian dikira.

Bekas Wanita Pertama itu memang telah dijangka menang di Pennsylvania, negeri prindustrian yang memiliki ramai tua dan bekerja. Bernasib baik menang. Kekalahan akan menamatkan kempen Hillary.

1 ulasan:

Letting the time pass me by berkata...

Siapa-siapa pun yang memerintah, gua macam nie jugak.. hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang... cuma kekadang nasib baik kais-kais jumpa emas, bolehla bernafas lama sikit....