Selasa, April 29, 2008

Novelis Azizi Haji Abdullah beri ingatan tegas kepada GAPENA


Novelis tersohor tanah air, Tuan Haji Azizi Haji Abdullah mengingatkan GAPENA supaya tidak terus menerus menjadi kuda tungangan UMNO. Dengan kata lain supaya Gabungan Persatuan Penulis terbesar itu jangan lagi jadi 'balaci'. Beliau meminta supaya GAPENA jika mahu juga menganjurkan Kongres Permuafakatan Melayu jangan sekali-kali libatkan kepimpinan Umno yang mempunyai latar belakang yang kotor sebaliknya pilih antara mereka yang bersikap jujur dan amanah dalam perjuangan. Baca penuh...


Azizi memang seorang novelis berprinsip. Seorang penulis yang tidak gentar menyatakan kebenaran. Walaupun periuk nasinya boleh jadi ditabur pasir. Memang semenjak dahulu lagi beliau berani bersuara menyatakan pendapatnya. Sungguhpun 'orang-orang berkuasa' didalam GAPENA mampu mengenakan tindakan terhadap kerjayanya.


Beliau adalah bekas penerima Anugerah SEA Write Award. Antara novel berbahasa melayunya yang terkemuka adalah 'Sangeetha' terbitan DBP, 'Kawin-Kawin' terbitan Utusan Publications, memenangi tempat pertama Hadiah Sako 2 bagi novel Nasional 1997/2002 dan yang paling terkenal adalah novel berjudul 'Seorang Tua di Kaki Gunung' (DBP) yang pernah memenangi tempat kedua Sayembara Hadiah Novel GAPENA -Yayasan Sabah 11 (1981).

Seorang sasterawan yang prolifik.

2 ulasan:

rastom berkata...

Tuan Dr Moderator (MBBS Manipal, India).

Ini Sheikh Azizi bukan saja pandai tulis, ana ada jumpa dia di mesjid Kulim, orang kuat sepuluh sana punya jameklah!

Elhakim berkata...

ini yg aku nk dgr.