Sabtu, April 19, 2008

Husam tak pandang UMNO walau hanya sebelah mata...


Datuk Husam Musa, merangkap Naib Presiden Pas membayangkan ketidaksudian partinya untuk 'bertepuk tampar kembali' dengan UMNO.

Didalam sidang akhbar dia turut menyatakan; "Ketuanan Melayu ini tiada masalah. Yang jadi Menteri Besar Kedah, Perak, Selangor ialah orang Melayu. Perdana Menteri pun Melayu. Tiada apa yang perlu dibimbangkan mengenai ketuanan Melayu,".

Ini adalah respon beliau terhadap tindak-tanduk pemimpin-pemimpin muda UMNO semenjak kebelakangan ini. Mereka telah menjalankan stratergi berbaik-baik dengan parti pembangkang.
Kalau kita rajin mengkaji sejarah kita akan teringat tragedi tumbangnya kerajaan islam Pas Kelantan pada tahun 1978 angkara kelicikan stratergi UMNO. Akhirnya telah pula mewujudkan sebuah parti Islam alternatif kepada Pas, yang diberi nama 'Berjasa'. Namun begitu Parti Berjasa hanya satu peninggalan sejarah politik tanah air kerana 'kureng berjasa...'

Jadi Husam Musa memberitahu tanpa kesal; "Kami tidak menentang perpaduan Melayu tetapi kami tidak akan terperangkap sekali lagi," katanya. Baca lagi...

Benarkah tindakan Pas kali ini?
Semakin berdayakah UMNO menghadapi kebangkitan parti-parti pembangkang yang bersatu dibawah bendera 'Pakatan Rakyat'?
Bertahankah Tingkat 4?

Kisahnya mungkin akan diketahui tidak berapa lama lagi. Atau mungkin UMNO akan menjadi lebih tersusun untuk menghadapi kemaraan Anwarist.

Tiada ulasan: